12 juli - 20 juli 2025
Docent : Hester Noyon
Piano: Ester Snider
In een duet zingen we met z'n tweeën, in een terzet met z'n drieën. Hoewel meerstemmig, is het een heel andere ervaring dan het zingen in een koor. Het is een lied voor twee of drie stemmen, waarin de solostem net zo belangrijk is als de samenklank met de ander. Je hebt elkaar nodig om je eigen stem uit te laten komen of die van de ander te ondersteunen, of juist in perfecte harmonie samen te klinken. We zullen werken aan losse duetten of terzetten, uit cantates, uit sacrale werken of uit opera's. Alle in het Italiaans of Latijn.
Een hele week gevuld met duetten en terzetten! En wel voor alle stemmen die we voorhanden hebben, in alle combinaties, zodat je ervaart hoe anders het is om met een sopraan of met een bas te zingen. Maar ook de donkerte of juist de lichtheid, het hele karakter van je stem is bepalend voor de samenklank met de ander. Het 'naar elkaar toe kleuren' is één van de meest fascinerende sensaties bij het zingen.
Het vraagt veel techniek en muzikaliteit, waar we in deze week dan ook ruim aandacht aan zullen besteden. Ook de betekenis en de achtergrond van de stukken en daarmee onze interpretatie, komen aan bod.
In zeven dagen beoefenen we alle facetten van het (samen)zingen. Daarom werken we iedere dag, na een uitgebreide warming up, eerst intensief aan samenklank. Daarna komt het repertoire. De eerste aandacht zal gaan naar de zangtechnische aspecten, maar al gauw passen we die toe op het muzikale verhaal. De laatste dagen wordt je begeleid door Ester, onze pianist en werken we toe naar een slot-optreden: een concert op de zaterdagmiddag in het kerkje van Maglioggio.
Alle lessen en repetities vinden plaats in groepsverband.
Het zingen van duetten en terzetten vereist een goede beheersing van je zangstem, toonvastheid, goed noten kunnen lezen en redelijk van blad kunnen zingen. Dat betekent dat je alleen als behoorlijk geoefende zanger plezier zult beleven aan deze week.
We werken in een kleine groep van 6, maximaal 8 mensen. Zangers die al een duo vormen, kunnen zich samen aanmelden en zullen zeker samen repertoire krijgen. Daarnaast krijg je ook stukken met anderen te zingen.
De muziek wordt ruim van tevoren toegestuurd, zodat er voldoende tijd is om deze goed in te studeren. Er wordt dan ook van je verwacht dat de noten bij aanvang van de week bekend zijn.
22 augustus - 31 augustus 2025
Docenten: Hester Noyon en Orfeas John Munsey
Piano: Roberto Olzer
Thema van deze zangweek is de vroege Romantiek in Italië. Dat is een stijlperiode die grofweg de eerste helft van de negentiende eeuw beslaat. In Duitsland wordt voor het eerst van romantische muziek gesproken. Menselijke emotie, natuur, dood en (meestal onbereikbare) liefde zijn de onderwerpen. Terwijl deze kenmerken in Duitsland vooral worden toegepast in de liedkunst, zo vinden ze in Italië vooral hun weg in de opera. De eerste belangrijke componisten zijn Rossini, Donizetti en Bellini, die nog sterk leunen op de klassieke periode. De grote vernieuwer is Verdi, die zich ontwikkelt tot de grootse operacomponist van de Hoogromantiek.
Deze vier componisten staan centraal in ons programma. Hoewel ze bekend staan om hun operarepertoire, hebben ze allen ook solo aria's geschreven met pianobegeleiding, de zgn. Romanze da camera, waarin een onmiskenbare operastijl te ontdekken valt. Daar zullen wij ons vooral op toeleggen. Daarnaast ook duetten, ensembles en koorstukken uit opera's en sacrale werken.
In één week tijd bereiden we ons voor op een concert. Het programma is daarom intensief, het tempo is hoog. Iedere dag is gevuld met een warming up, aandacht voor zangtechniek, ensemble- en koorrepetities en oefening en voordracht van de solo stukken, ’s middags met begeleiding van onze pianist Roberto.
Op de zevende dag geven we een concert in het plaatselijke kerkje, de dag erna herhalen we ons concert in een grotere kerk aan de overkant van het dal.
Deze cursus is geschikt voor zangers met ruime ervaring in koor- en solo zang. Er is plaats voor acht, maximaal negen deelnemers. Voor een goede verdeling van de stemgroepen zal bij de aanmelding ook op stemsoort worden geselecteerd.
Omdat we direct aan de slag gaan met het repertoire voor het slotconcert is het belangrijk dat de noten bij aanvang van de week bekend zijn. Je moet dus goed in staat zijn om zelfstandig muziek in te studeren. Verder moet je het leuk vinden om aan je eigen zangtechniek te werken en daarbij interesse hebben in de vorderingen van de anderen. Bovenal is het van belang dat je veel energie hebt en die ook geheel aan het zingen wilt besteden.